Kuranı anlamak için hangi ilkelere dayanmalıyız?

9147
İsa (as) şöyle konuştu:
Aşkla İmtihan

Soru: Hocam, Kur’an’ı ben böyle anlıyorum deyip değişik yorumlar getiren hocalar, ilahiyatçılar var. Mesela Hz. Meryem’in hamile kalması hususunda Arapçadaki bazı anlam farklılıklarını göz önüne alıp, rahimde dişilik ve erkeklik olduğunu ve bunların döllenmesi sonucu hamile kaldığını söyleyen ilahiyatçılar bile var. Kur’an bu kadar çok anlam mı içeriyor?

Sorunuzun Kur’anı doğru anlamada dikkat edeceğimiz incelikler konusunu bu linkteki yazımızdan okuyabilirsiniz.

Sorunuzdaki Meryem annenin hamile kalmasının anlaşılmasına gelince, bu bir mucizedir, sıra dışı bir durumdur ve bu konuda Allah bize az bilgi vermiştir. Kurandan şunları anlıyoruz:

-Bir erkek eli Meryem Anneye dokunmamıştır.

  • Meryem 17:“Ona (Meryeme) ruhumuzu gönderdik ve kendisine güzel/düzgün bir insan suretinde göründü.
  • 18: Meryem, “Senden, Rahmân’a sığınırım. Eğer Allah’tan çekinen biri isen (bana kötülük etme)” dedi.
  • 19:   Rûh “Ben,  Rabbinin sana gönderdiği bir elçiyim, sana temiz bir oğlan bağışlamak için geldim.” dedi.
  • 20. Meryem, “BANA BİR İNSAN DOKUNMAMIŞKEN, ben kötü bir kadın da olmadığım halde, nasıl oğlum olabilir?” dedi.
  • Enbiya 91: Irzını iffetle korumuş olanı (Meryem’i de an.) BİZ ONA RUHUMUZDAN ÜFLEDİK; onu ve oğlunu cümle âlem için bir ibret kıldık.

-İsa aleyhisselamın yaratılışı Adem aleyhisselamın yaratılışına benziyor.

“Îsâ’nın durumu, Âdem’in durumu (yaratılışı) gibidir”. (Ali imran 59)

Bu ayet üzerinde şöyle bir akıl yürütebiliriz: Adem (as)’ın özel durumu, Allah tarafından doğrudan topraktan yaratılması, anne ve babasının olmaması. Bu yönden ikisinin benzer yönleri var demek istemiş olabilir ayet.

Allah’ın mevcut genetik kurallarına göre,  bir kadın tıbbi yollarla kendi hücresinden hamile kalabilir. Fakat kadın genetiğinde erkek cinsiyeti kodlanmamıştır. Erkek genetiğinde ise hem erkek ve hem de kadın cinsiyeti vardır. Bu yüzden normal işleyişte erkek cinsiyetini babadan almak zorundadır. (Bu konu Sonsuzluk Yolculuğu kitabımızda detaylanmıştı.) Günümüz tıbbıyla erkek hücresine gerek olmadan kadının kendi hücreleri kullanılarak kız evladına hamile kalınabiliyor.

Böyle bir yolun mucizeyle gerçekleşmesi bile düşünülse, İsa aleyhisselam bir erkektir… Bu olayların mucizelerle dolu olduğu apaçık. İsa peygamberin doğduktan sonra bir bebek olarak konuşması da, hayattayken yaptığı kuş heykelciklerinin duasıyla canlanması da, bunlar sebeplerin ötesinde şeylerdir.

Yok efendim, peygamberimiz Meryem anne ile mana aleminde nikahlanmış da… Böyle iddialar yürekleri titretmesi gereken korkunç tezviratlardır. Allah korusun böyle itikatları yaymaktan… Bir âlim herhangi bir kanaate ulaşmışsa bu onun zannıdır ve bunun mutlak gerçeği değil, muhtemel bir olabilirliği ifade ettiğini beyan etmesi gerekir. Bizim de âlimlerin fikirlerini ayet gibi görmekten acilen vazgeçmemiz gerekir.

Daha önemlisi Allah bir konuda özellikle bilgi vermiyorsa bu bir imtihan demektir. o konuyu kurcalayıp bir şeyler araştırmanın veya bir şeylere ulaşanın da bunları anlamakta zorlanacaklara açıklamasının bir hayrı yok demektir.

Şayet o doğum hamilelik gibi bir şekilde olmuşsa, mahiyetini bilmiyoruz.  Öyleyse bu konuya kimse ayetlerin dışında mana yükleyemez.

Allah’ın insan yaratmak için sebebe ihtiyacı yok. Koca kainatı yoktan ve sebepsiz yaratmadı mı? Dilediği an ol diye emrederek, hava boşluğunda yoktan istediği kadar insanı var edebilir.

Allah’ın takdirini anlamak söz konusu olduğunda artık kafalarımızı sebepler zincirinden çıkaralım. Sebepler de Allah’ın ve Allah onları imtihan için yaratıyor.

Allah bizleri o mübarek büyüklerimizin cennette sofralarında ağırlanmakla ödüllendirsin. Muhammed Bozdağ